De weg als vuilstort

De VVD is de partij van vroem-vroem zoals Rutte het noemde. Dat wisten we wel, want niet voor niets zijn de automobilist en zijn koe heilig bij de VVD. Het liefst asfalteert Ruttes club het halve land en verwijdert zij alle snelheidsborden, milieueisen zijn in hun ogen overbodige regels.
Het milieu komt bij de wegenaanleg ook nog op een andere manier aan bod. Wat niet aan de grote klok wordt gehangen is wat er ónder en náást de wegen aan milieuvervuiling plaatsvindt. Onder de wegen wordt als verharding allerlei dubieus materiaal gebruikt. De hoogovenslakken vonden er een tijdje hun “milieuvriendelijk” einde tot bleek dat hun chemische werking daar niet ophield. Nee, niet de vervuiling van grondwater was een probleem, maar de automobilist kreeg last van die werking. Dikke ribbels in het wegdek en dat rijdt niet zo lekker, zeker niet met 130 km per uur.

Onder het pas aangelegde Knooppunt Joure is 700.000 ton bodemas gebruikt als fundering voor de op- en afritten. Het wordt al jaren gebruikt, maar het is geen onschuldig materiaal blijkt uit de eis dat het in plastic verpakt moet worden om uitspoeling van schadelijke stoffen te voorkomen. De aannemer (Van der Lee) van deze rotonde heeft dat maar halfwas gedaan zodat er nu een kleine milieuramp dreigt. Hadden ze een leuke oplossing voor het kwijtraken van de as van vuilverbrandingsovens, brengt die aannemer hun slinkse handel in gevaar.

Voor de bermen hebben de gladde jongens van de “recyclinghandel” ook al zo’n fijne oplossing. Daar heeft Den Haag de regels zo aangepast dat daar licht vervuilde grond voor gebruikt mag worden. Het probleem van zwaar vervuilde grond was daarmee opgelost, even mengen met minder zwaar vervuilde grond en je kunt het storten langs de weg. Er zal altijd wel wat gras in willen groeien. Of de bijen het overleven is een ander verhaal, maar die overleven ook niet in het moderne boerenland. Bij zo’n beleid past wel een F-1-circuit in Zandvoort. Vervuiling als sport, mede mogelijk gemaakt door een prins van Oranje.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *