KLM is Schiphol

De minister van Financiën tovert moeiteloos 1 miljard tevoorschijn om aandelen KLM te kopen. Hij heeft er tot nu 744 miljoen van gespendeerd. Voor onze grote bedrijven trekt Rutte graag de portemonnee, Shell hoeft niet meer voor de aardbevingsschade in Groningen op te draaien, Unilever was afschaffing van de dividendbelasting waard.

Met KLM dreigt Rutte zijn hand te overspelen. De Fransen hebben ook al te maken met zo’n affaire in Japan. Renault heeft het noodlijdende Nissan weer tot bloei gebracht en nu keren de Japanners zich tegen hun redder in nood. Ze hebben zelfs de topman in het gevang gegooid en willen zelfstandig verder.
KLM werd in 2003 gered van een wisse dood door Air France. Dat was de enige die het verliesgevende bedrijf wilde overnemen(voor 784 miljoen), het voor de bühne fuseren wilde noemen en de naam wilde handhaven. Het beviel KLM zo goed in Franse handen dat Camiel Eurlings(CDA) de paar garanties die de Fransen hadden moeten geven in 2010 schrapte. Maar toen KLM eindelijk weer zwarte cijfers kon noteren verslechterde de verhouding onmiddellijk. De Fransen dachten voor de verandering eens wat geld te halen in plaats van brengen, maar een Nederlander moet je nooit aan zijn centen komen, het ging niet door. Nu proberen de Fransen alsnog wat grip op KLM te krijgen en dat tracht het Kabinet met het opkopen van aandelen te dwarsbomen. Het blijft een minderheidsbelang, dus veel invloed hoeft het spenderen van een kleine miljard nog niet eens te hebben. Dijsselbloem(PvdA) heeft kopen van aandelen indertijd ook overwogen en deed dat in fatsoenlijk diplomatiek overleg met de Fransen. Hoekstra heeft aandelen in het geniep op de beurs gekocht, garantie voor een politieke rel en verstoorde verhoudingen. Het ondeugende jongetje moest vandaag op het Franse matje komen en heeft dat braaf gedaan.

Met het klimaat zogenaamd hoog op de agenda wordt niettemin alles gedaan om Schiphol te laten uitbreiden. Want zonder KLM zal de haven krimpen, wat heel goed voor het milieu zou zijn en fijn voor de omwonenden. De praatjes over het belang van Schiphol voor de werkgelegenheid is bewezen niet waar. Een hub-vlieghaven is niets meer dan een overstapplaats, dat levert alleen een enorme berg CO2 op. En geen cent belasting, want de luchtvaart is een legale zwarte markt, die betaalt geen belasting, die belast alleen maar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *