Wil de consument het zo?

Vraag elke koper van een T-shirt of hij van koop had afgezien als dat shirt 10 cent duurder was geweest, de kans is groot dat hij zijn schouders ophaalt, ach die 10 cent. Zeg hem erbij dat voor die 10 cent de arbeidsomstandigheden van de textielarbeiders in bijvoorbeeld Bangladesh aanzienlijk verbeterd zouden zijn, geen brandgevaarlijke ateliers, een beter loon enzovoort en de koper zal waarschijnlijk met ongeloof reageren, kost die verbetering maar zo weinig?

Maar de textielverkopers doen nauwelijks iets aan verbetering van de arbeidssituatie van werknemers. Al die dubbeltjes zijn weer een leuke bonus voor de ceo en dat is belangrijker. Afgelopen week bleek dat die arbeiders in Bangladesh niet alleen op hun werk, maar ook thuis gevaar lopen om door brand om te komen. Een hele krottenwijk van textielarbeiders brandde af , tienduizenden raakten dakloos. Het aantal slachtoffers was gering, want het was gelukkig net een feestdag waarop iedereen naar zijn familie ging. Laat de Nederlandse (internet-)winkeliers naast een dubbeltje voor de arbeidsomstandigheden nog eentje extra bij hun shirts optellen voor betere huisvesting.

De consument wil niet meer betalen roepen de ondernemers als excuus voor hun uitbuitingspraktijken, maar die consument wil best wat meer betalen. Het zijn die ondernemers zelf die geen cent willen laten liggen in hun jacht op winst. De paar ondernemers die wel een dubbeltje meer aan de inkoop besteden voor betere arbeidsomstandigheden vinden echter een prijsverhoging van 10 of 50 euro een gepaste beloning voor hun medemenselijkheid. En dan haken veel kopers toch weer af.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *